Podstawowe zadania należące do właściwości Powiatowego Rzecznika Konsumentów to:

  1. Zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów.
  2. Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz występowanie za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumenta.
  3. Prawo występowania przeciwko czynom nieuczciwej konkurencji.
  4. Możliwość żądania wszczęcia postępowania antymonopolowego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
  5. Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.
  6. Występowanie do Zarządu Powiatu z wnioskami o zlecenie prowadzenia bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego działającym na obszarze powiatu organizacjom, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumenta.
  7. Usługi finansowe w Unii Europejskiej:
  • kredyt konsumencki
  • kredyt hipoteczny
  • środki płatnicze, bankowość elektroniczna, usługi na odległość
  1. Umowy ubezpieczenia zawierane z konsumentami.
  2. Współdziałanie z właściwymi organami i urzędami, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumentów.
  3. Podejmowanie innych działań zmierzających do ochrony praw konsumenta oraz kształtowania w obrocie rynkowym postaw prokonsumenckich.