Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Górze przypomina, że do umów zawartych od 1.01.2023 r. konsumenci chcąc złożyć reklamację bezpośrednio do sprzedawcy składają ją z tytułu niezgodności towaru z umową (poprzednio była to „rękojmia”).

Niezgodność towaru z umową. Co to jest?

To podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta – obok gwarancji.

Niezgodność towaru z umową to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnionym brakiem zgodności towaru z umową. Jeżeli konsument składa reklamację na tej podstawie, podmiotem odpowiedzialnym jest sprzedawca i to do niego należy skierować pismo reklamacyjne. Dane sprzedawcy znajdują się m.in. na paragonie fiskalnym, który kupujący powinien otrzymać wraz z towarem.

Niezgodność towaru z umową jest ustawowo uregulowanym sposobem dochodzenia roszczeń. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji, jeżeli nie wynika to wprost z przepisów.

Jeżeli kupiony towar jest niezgodny z umową, konsument może złożyć reklamację, w której określi swoje żądanie dotyczące doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową – przez naprawę lub wymianę – lub zwrotu całości bądź części wpłaconych środków – przez obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy.

Warto pamiętać

Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności z umową jest obowiązkowa i dotyczy wszystkich towarów.

Podstawa prawna

art. 2 pkt 4a oraz art. 43a i nast. ustawy o prawach konsumenta.

Źródło: prawakonsumenta.uokik.gov.pl