I. Do zadań Biura Gospodarki Nieruchomościami w zakresie nieruchomości należy:
1. Tworzenie powiatowego zasobu nieruchomości oraz zasobu nieruchomości Skarbu Państwa;
2. Prowadzenie spraw dotyczących gospodarowania zasobem nieruchomości Powiatu i Skarbu Państwa;
3. Gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu, a nie będącymi w zarządzie powiatowych jednostek organizacyjnych;
4. Prowadzenie spraw związanych z ustaleniem sposobu i terminu zagospodarowania
nieruchomości gruntowych;
5. Naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu;
6. Opiniowanie podziałów nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa oraz Powiatu;
7. Prowadzenie postępowań wywłaszczeniowych;
8. Prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości, zwrotem
odszkodowania, w tym także nieruchomości zamiennej;
9. Przygotowywanie zezwoleń na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów
drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii
elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych,
naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody;
10. Przygotowywanie zezwoleń na prowadzenie działalności polegającej na poszukiwaniu,
rozpoznawaniu lub wydobywaniu kopalin stanowiących własność Skarbu Państwa, jeżeli
właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody;
11. Przygotowywanie zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstawaniu znacznej szkody;
12. Zabezpieczenie wierzytelności Skarbu Państwa oraz Powiatu przez wpisanie w księdze
wieczystej hipoteki oraz wydawanie zaświadczeń o spłaceniu wierzytelności;
13. Podejmowanie czynności związanych z regulacją prawną nieruchomości Skarbu Państwa
będących w posiadaniu osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych;
14. Składanie wniosków o wpis do księgi wieczystej prawa własności nieruchomości Skarbu
Państwa oraz Powiatu;
15. Prowadzenie spraw związanych z zakładaniem ksiąg wieczystych dla nieruchomości Powiatu lub Skarbu Państwa;
16. Przygotowywanie decyzji związanych z wyrażaniem zgody na nadanie resztówki;
17. Prowadzenie spraw związanych z orzekaniem o nadaniu na własność nieruchomości;
18. Prowadzenie spraw związanych ze stwierdzeniem wygaśnięcia dotychczasowych decyzji
o oddaniu nieruchomości rolnych Skarbu Państwa w użytkowanie spółdzielniom, osobom
fizycznym, a także innym niepaństwowym jednostkom organizacyjnym oraz o przekazaniu tego mienia do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa;
19. Prowadzenie spraw związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa w prawo własności;
20. Prowadzenie spraw związanych z nieodpłatnym przyznawaniem na własność działki gruntu i działek pod budynkami osobie, która przekazała gospodarstwo rolne Państwu w zamian za rentę;
21. Prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem na wniosek organu wojskowego zarządu gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa;
22. Przygotowywanie decyzji o przejęciu nieruchomości lub jej części pozostającej w zarządzie organów wojskowych, uznanej za zbędną na cele obronności i bezpieczeństwa państwa;
23. Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem na wniosek organu wojskowego decyzji
o zajęciu nieruchomości Skarbu Państwa na zakwaterowanie przejściowe;
24. Ustalanie nieruchomości stanowiących wspólnotę gruntową bądź mienie gromadzkie;
25. Ustalanie uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej;
26. Wyłączenie gruntów z produkcji rolnej;
27. Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów;
28. Prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem w zarząd nadleśnictwu gruntów Skarbu Państwa przeznaczonych do zalesienia w miejscowych planach zagospodarowania
przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
29. Wnioskowanie o przekazanie na rzecz jednostek organizacyjnych lub osób prawnych budynków i budowli będących w zarządzie Lasów Państwowych, a nieprzydatnych dla gospodarki leśnej.
30. Nadzorowanie bieżącego funkcjonowania budynków zarządzanych przez Starostwo
31. Przygotowanie umów i prowadzenie rejestru umów dotyczących wynajmu pomieszczeń w budynkach Powiatu
32. Rozliczanie czynszów oraz kosztów funkcjonowania podmiotów wynajmujących pomieszczenia których właścicielem jest Powiat


II. W zakresie zabytków należy:
1. Prowadzenie spraw związanych z umieszczaniem na zabytkach nieruchomych odpowiednich znaków lub zapisów;
2. Przyjmowanie informacji od osób prowadzących roboty budowlane i ziemne w razie ujawnienia przedmiotu, który posiada cechy zabytku;
3. Zawiadamianie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wykopalisku lub znalezisku
archeologicznym;
4.Przygotowywanie decyzji o zabezpieczeniu dobra kultury w formie ustanowienia tymczasowego zajęcia;

Placówka
STAROSTWO POWIATOWE W GÓRZE
ADRES
ul. Mickiewicza 1
56-200 Góra
telefon
65/544 39 00
fax
65/543 35 11
e-mail
sekretariat@powiatgora.pl
Inspektor Ochrony Danych
Tomasz Wadas
iod@powiatgora.pl