I. Do zadań Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu w zakresie oświaty należy:
1. Realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych szkół podstawowych specjalnych, szkół ponadpodstawowych, placówek oświatowo-wychowawczych, poradni psychologiczno-pedagogicznych.
2. Przygotowywanie projektu planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych.
3. Prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem przez organy powiatu nadzoru nad działalnością szkoły lub placówki w zakresie spraw organizacyjnych.
4. Przygotowanie projektów uchwał w sprawie powoływania komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora szkoły lub placówki oraz udział w pracach komisji.
5. Prowadzenie spraw i przygotowanie projektów aktów prawnych związanych z powierzaniem stanowiska dyrektorowi szkoły lub placówki.
6. Przygotowywanie aktów prawnych w zakresie wydania opinii przez właściwy organ w sprawie powierzenia lub odwołania przez dyrektora szkoły ze stanowiska wicedyrektora lub osoby z innego stanowiska kierowniczego.
7. Prowadzenie spraw związanych z powołaniem i funkcjonowaniem rady oświatowej działającej przy Radzie Powiatu.
8. Przygotowywanie zezwoleń na założenie szkoły publicznej przez osobę prawną lub fizyczną.
9. Przygotowanie opinii w sprawie likwidacji szkoły lub placówki publicznej oraz przejmowanie dokumentacji likwidowanej - prowadzonej przez inną osobę prawną lub osobę fizyczną.
10. Prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
11. Prowadzenie spraw związanych z nadawaniem i cofaniem szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej.
12. Przygotowywanie wspólnie z Wydziałem Finansowym propozycji przydzielania dotacji. niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym.
13. Współdziałanie z Wydziałem Budownictwa, Architektury i Ochrony Środowiska oraz właściwymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie planowania i koordynowania inwestycji oświatowych.
14. Przygotowywanie na potrzeby organów powiatu analiz w zakresie funkcjonowania oświatowych jednostek organizacyjnych.
15. Przygotowywanie działań organizacyjnych związanych z przekształcaniem szkół w związku z reformą oświaty.
16. Udzielanie informacji o obowiązujących przepisach prawa w zakresie oświaty i wychowania.
17. Przygotowywanie projektów aktów prawnych związanych z wykonywaniem uprawnień organu prowadzącego w zakresie regulacji czasu pracy nauczycieli oraz ich wynagrodzeń.
18. Przygotowywanie projektów wystąpień w sprawach dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych z wnioskami do dyrektora szkoły lub placówki oraz do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
19. Opracowywanie projektów regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki.
20. Przygotowywanie projektów porozumień dotyczących zasad współdziałania w dziedzinie oświaty i wychowania ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli w zakresie nie ustalonym w ustawie o związkach zawodowych oraz załatwianie innych spraw związanych ze współpracą ze związkami zawodowymi.
21. Prowadzenie spraw związanych z kompetencjami organu prowadzącego w zakresie dokonywania oceny pracy, odznaczania oraz przydzielania nagród w stosunku do nauczycieli i dyrektorów szkół i placówek oświatowych, a w odniesieniu do dyrektorów również w sprawach związanych z odpowiedzialnością dyscyplinarną i przedstawianie propozycji w tym zakresie właściwym organom powiatu.
22. Prowadzenie spraw związanych z kompetencjami organu prowadzącego w zakresie przenoszenia nauczycieli do pracy w innych szkołach.
23. Realizacja zadań związanych z realizacją projektów oświatowych współfinansowanych ze środków zewnętrznych.
24. Przygotowywanie skierowań do młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, młodzieżowych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz innych ośrodków specjalnych, o których mowa w ustawie Prawo oświatowe.
25. Prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Systemu Informacji Oświatowej.
26. Prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem stypendiów sportowych za wysokie wyniki we współzawodnictwie krajowym i międzynarodowym.
27. Prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem stypendiów za szczególne osiągnięcia edukacyjne.
II. Zadania z zakresie promocji powiatu:
1. Organizowanie i prowadzenie promocji na rzecz Powiatu, a zwłaszcza opracowywanie wydawnictw i materiałów promocyjnych, przygotowywanie uczestnictwa w targach, wystawach oraz innych imprezach promocyjnych (koordynacja, pozyskiwanie kapitału i stymulowanie zainteresowania powiatu).
2. Koordynacja zadań związanych z redagowaniem serwisu internetowego Powiatu Górowskiego oraz przygotowywanie tekstów i materiałów informacyjnych zamieszczanych na stronie starostwa, portalach społecznościowych oraz czasopismach lokalnych.
3. Prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Górze.
III. Zadania w zakresie sportu:
1. Organizowanie działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej oraz tworzenie odpowiednich warunków materialno-technicznych dla jej rozwoju, w tym:
1) popularyzacja walorów rekreacji ruchowej,
2) współorganizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych.
IV. Zadania w zakresie kultury:
1. Prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, przekształcaniem i likwidowaniem powiatowych instytucji kultury
2. Prowadzenie spraw związanych z organizowaniem i prowadzeniem bibliotek publicznych
3. Prowadzenie rejestru powiatowych instytucji kultury.