Podstawowe zadania należące do właściwości Powiatowego Rzecznika Konsumentów to:
1. Zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów.
2. Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz występowanie za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumenta.
3. Prawo występowania przeciwko czynom nieuczciwej konkurencji.
4. Możliwość żądania wszczęcia postępowania antymonopolowego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
5. Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.
6. Występowanie do Zarządu Powiatu z wnioskami o zlecenie prowadzenia bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego działającym na obszarze powiatu organizacjom, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumenta.
7. Usługi finansowe w Unii Europejskiej:
1) kredyt konsumencki
2) kredyt hipoteczny
3) środki płatnicze, bankowość elektroniczna, usługi na odległość
8. Umowy ubezpieczenia zawierane z konsumentami.
9. Współdziałanie z właściwymi organami i urzędami, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumentów.
10. Podejmowanie innych działań zmierzających do ochrony praw konsumenta oraz kształtowania w obrocie rynkowym postaw prokonsumenckich.