Podstawowe zadania należące do właściwości Powiatowego Rzecznika Konsumentów to:
- Zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów.
- Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz występowanie za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumenta.
- Prawo występowania przeciwko czynom nieuczciwej konkurencji.
- Możliwość żądania wszczęcia postępowania antymonopolowego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.
- Występowanie do Zarządu Powiatu z wnioskami o zlecenie prowadzenia bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego działającym na obszarze powiatu organizacjom, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumenta.
- Usługi finansowe w Unii Europejskiej:
- kredyt konsumencki
- kredyt hipoteczny
- środki płatnicze, bankowość elektroniczna, usługi na odległość
- Umowy ubezpieczenia zawierane z konsumentami.
- Współdziałanie z właściwymi organami i urzędami, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumentów.
- Podejmowanie innych działań zmierzających do ochrony praw konsumenta oraz kształtowania w obrocie rynkowym postaw prokonsumenckich.