I. Do zadań Wydziału Geodezji i Katastru w zakresie prowadzenia ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej należy:

1. Prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w tym:

a) prowadzenie dla obszaru powiatu: - ewidencji gruntów i budynków, w tym bazy danych ewidencji gruntów i budynków - katastru nieruchomości, - geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, w tym bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, - gleboznawczej klasyfikacji gruntów,

b) tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych: - rejestru cen nieruchomości; - szczegółowych osnów geodezyjnych - obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500–1:5000,

c) tworzenie i udostępnianie standardowych opracowań kartograficznych: mapy ewidencyjnej w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000 oraz mapy zasadniczej w skalach: 1:500, 1:1 000, 1:2 000, 1:5 000,

d) koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu i przeprowadzanie narad koordynacyjnych w tym zakresie,

e) zakładanie osnów szczegółowych,

f) przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości,

g) ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,

2. Zatwierdzanie projektów osnów geodezyjnych w zakresie osnów szczegółowych,

3. Przyjmowanie oraz ewidencjonowanie zgłoszeń prac geodezyjnych i kartograficznych,

4. Uzgadnianie i udostępnianie materiałów niezbędnych lub przydatnych do wykonywania prac geodezyjnych,

5. Przyjmowanie wyników prac geodezyjnych lub prac kartograficznych oraz ich weryfikacja pod względem zgodności z przepisami prawa obowiązującymi w geodezji i kartografii oraz spójności baz danych.

6. Dokonywanie wpisów do ewidencji materiałów zasobu, a także opatrzenie dokumentów przeznaczonych dla podmiotu, na rzecz którego wykonawca prac geodezyjnych lub prac kartograficznych realizuje prace geodezyjne lub prace kartograficzne, odpowiednimi klauzulami urzędowymi,

7. Opatrywanie klauzulami urzędowymi: - materiałów i zbiorów danych przyjmowanych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, - materiałów zasobu udostępnianych na wniosek oraz w związku ze zgłoszeniem prac lub jego uzupełnieniem, - dokumentów i materiałów przeznaczone dla podmiotu, na rzecz którego wykonawca prac geodezyjnych wykonał prace geodezyjne,

8. Przyjmowanie i ewidencjonowanie dokumentów stanowiących podstawę wpisów w ewidencji gruntów i budynków,

9. Aktualizacja baz danych EGIB i rejestru cen nieruchomości,

10. Przetwarzanie materiałów w postaci nieelektronicznej przyjmowanych do zasobu do postaci dokumentów elektronicznych,

11. Udostępnianie informacji zawartych w operacie ewidencyjnym w formie: wypisów z rejestrów, kartotek i wykazów tego operatu, wyrysów z mapy ewidencyjnej, kopii dokumentów uzasadniających wpisy do bazy danych operatu ewidencyjnego, plików komputerowych sformatowanych zgodnie z obowiązującym standardem wymiany danych ewidencyjnych, usług dotyczących zbiorów i usług danych przestrzennych,

12. Udostępnianie rzeczoznawcom majątkowym do wglądu zbiorów aktów notarialnych oraz orzeczeń sądowych i decyzji administracyjnych będących podstawą wpisów w ewidencji gruntów i budynków,

13. Udostępnianie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz udzielania informacji o posiadanym zasobie,

14. Wydawanie licencji określającej uprawnienia podmiotu dotyczące możliwości wykorzystywania udostępnionych mu materiałów,

15. Obliczanie i pobieranie opłat za udostępnione materiały oraz za czynności związane z prowadzeniem powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,

16. Wyłączanie materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, które utraciły przydatność użytkową,

17. Przeprowadzanie modernizacji ewidencji gruntów i budynków na obszarze poszczególnych obrębów ewidencyjnych,

18. Współpraca z Głównym Geodetą Kraju w zakresie tworzenia i utrzymywania zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach,

19. Sporządzanie na podstawie danych z ewidencji gruntów i budynków gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych tą ewidencją,

20. Gospodarowanie wpływami ze sprzedaży map, danych z ewidencji gruntów i budynków oraz innych materiałów i informacji z zasobów powiatowych, a także z opłat za czynności związane z prowadzeniem tych zasobów i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,

21. Planowanie prac geodezyjno-kartograficznych oraz środków budżetowych niezbędnych na ich realizację,

22. Zawiadamianie o dokonanych zmianach w danych ewidencji gruntów i budynków,

23. Prowadzenie spraw dotyczących scalania i wymiany gruntów w tym postępowań scaleniowych i postępowań wymiany gruntów,

24. Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów,

25. Administrowanie Powiatowym Systemem Informacji o Terenie oraz system do prowadzenia PZGiK,

26. Przygotowywanie kopii zabezpieczających bazy danych KSiT, w celu przekazania ich do Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego,

27. Wydawanie zaświadczeń o posiadaniu gospodarstwa rolnego w trybie KPA,

28. Prowadzenie postępowań i wydawania decyzji w sprawach:

a) odmowy przyjęcia do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego zbiorów danych lub innych materiałów sporządzonych przez wykonawcę prac geodezyjnych lub prac kartograficznych,

b) nałożenia obowiązku, jeżeli uzyskanie danych niezbędnych do aktualizacji bazy danych ewidencji gruntów i budynków nie jest możliwe w inny sposób: - opracowania dokumentacji geodezyjnej niezbędnej do aktualizacji bazy danych ewidencji gruntów i budynków, w przypadku ustalenia, że stan rzeczywisty nieruchomości jest inny niż ujawniony w tej bazie danych, a różnica ta jest skutkiem robót budowlanych, o których mowa w art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 133 z późn. zm.), - udostępnienia dokumentacji budowy lub dokumentacji powykonawczej, o której mowa w art. 3 pkt 13 i 14 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, jeżeli jest to niezbędne do ujawnienia w bazie danych ewidencji gruntów i budynków danych dotyczących budynku lub działki. Udzielenia informacji o sposobie użytkowania budynków i lokali,

c) aktualizacji oraz odmowy aktualizacji informacji zawartych w operacie ewidencji gruntów i budynków,

d) wyłączenia, na wniosek podmiotu władającego siecią, z geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu danych o sieciach uzbrojenia terenu, które są wykorzystywane wyłącznie przez ten podmiot i są położone na gruntach znajdujących się w wyłącznym władaniu tego podmiotu, oraz o bezpłatnym udostępnieniu temu podmiotowi danych, dotyczących tych sieci, zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym,

e) sporu dotyczącego zakresu udostępnianych materiałów zasobu lub wysokości należnej opłaty.

 

II. W zakresie ewidencji gruntów i budynków należy:

1. Prowadzenie operatu ewidencji gruntów i budynków, w tym gleboznawczej klasyfikacji gruntów.

2. Kompletowanie i rejestrowanie dokumentów, na podstawie których wprowadzane są zmiany do ewidencji oraz wprowadzanie tych zmian i prowadzenie spraw w tym zakresie.

3. Przyjmowanie i ewidencjonowanie indywidualnych zgłoszeń zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w tym wymagających wydania decyzji administracyjnych

4. Prowadzenie spraw w zakresie scaleń i wymiany gruntów.

5. Sprawdzanie zgodności danych zawartych w opracowaniach geodezyjnych i kartograficznych z danymi zawartymi w operacie ewidencji gruntów i budynków.

6. Sporządzanie i wydawanie na podstawie operatu ewidencji gruntów i budynków, wyrysów i wypisów oraz innych dokumentów a także wydawanie zaświadczeń i informacji, udzielanie wyjaśnień.

7. Opracowywanie projektów decyzji administracyjnych w zakresie ewidencji gruntów i budynków.

8. Sporządzanie zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków.

9. Współpraca z jednostkami prowadzącymi inne rejestry publiczne w sprawach związanych z bieżącą aktualizacją danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków.

10. Współpraca z innymi jednostkami w zakresie pozyskiwania danych służących aktualizacji ewidencji gruntów i budynków.

11. Obliczanie należności oraz wystawianie Dokumentów Obliczenia Opłaty.

12. Współdziałanie w opracowywaniu wytycznych technicznych oraz uzgadnianiu warunków technicznych do wykonania prac geodezyjnych i kartograficznych.

13. Współpraca z wydziałami ksiąg wieczystych sądów rejonowych w sprawach związanych z bieżącą aktualizacją danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków oraz księgach wieczystych, w tym prowadzenie dochodzeń.

14. Przygotowywanie odpowiedzi do instytucji zewnętrznych w sprawie obciążeń roszczeniami (o zwrot działki dożywotniej lub siedliskowej), reprywatyzacji do działek ewidencyjnych z terenu powiatu oraz informacji czy działki wchodziły w skład gospodarstw rolnych przejętych na Skarb Państwa.

Placówka
STAROSTWO POWIATOWE W GÓRZE
ADRES
ul. Mickiewicza 1
56-200 Góra
telefon
65/544 39 00
fax
65/543 35 11
e-mail
sekretariat@powiatgora.pl
Inspektor Ochrony Danych
Tomasz Wadas
iod@powiatgora.pl