I. Do zadań Wydziału Geodezji i Katastru w zakresie prowadzenia ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej należy:
1. Ewidencjonowanie i przechowywanie dokumentów przyjętych do zasobu;
2. Przyjmowanie i realizowanie zleceń dotyczących sprzedaży map i innych materiałów z zasobu;
3. Przyjmowanie zgłoszeń, przygotowanie i nadawanie cech dokumentu materiałom wydawanym z zasobu do wykonania zgłoszonej pracy geodezyjnej i kartograficznej;
4. Współpraca w zakresie uzgadniania dokumentacji projektowej;
5. Naliczanie opłat za udostępnianie materiałów z zasobu oraz wystawianie Dokumentów Obliczenia Opłaty;
6. Wydawanie licencji dotyczącej możliwości wykorzystywania udostępnianych z zasobu materiałów;
7. Opracowywanie warunków technicznych do wykonania zlecanych prac geodezyjnych i kartograficznych;
8. Prowadzenie informatycznej bazy danych dotyczących zasobu i jego wykorzystania;
9. Sporządzanie zestawień dotyczących stanu zasobu - informacji w nim zawartych;
10. Kontrolowanie pod względem jakości, kompletności oraz zgodności z obowiązującymi instrukcjami, warunkami technicznymi oraz wytycznymi i kwalifikowanie do przyjęcia do zasobu opracowań geodezyjnych i kartograficznych;
11. Zapewnienie bieżącej kwalifikacji materiałów geodezyjnych i kartograficznych do wyłączenia z zasobu celem zniszczenia lub przekazania do Archiwum Państwowego;
12. Przygotowanie materiałów geodezyjnych i kartograficznych do przekazania do Archiwum Państwowego i współudział w tym zakresie z osobą prowadzącą sprawy z zakresu archiwizacji;
13. Opracowywanie harmonogramu zadań służących realizacji ustawowych zadań Starosty w zakresie opracowań geodezyjnych i kartograficznych;
14. Prowadzenie spraw związanych z ochroną znaków geodezyjnych i nadzorem nad pracami geodezyjnymi;
15. Prace obliczeniowe do założenia wektorowej mapy zasadniczej w połączeniu z rastrem, do postaci numerycznej przetworzenie istniejących map w wersji analogowej;
16. Cyfryzacja zasobu tj. skanowanie szkiców, protokołów granicznych i innych dokumentów wydawanych do zgłoszonych prac geodezyjnych;
17. Bieżąca obsługa osób korzystających z materiałów znajdujących się w zasobie, tj. udzielanie informacji z zasobu, informowanie o sposobach jego wykorzystania i udostępniania;
18. Realizowanie zleceń dotyczących sprzedaży map i informacji w postaci elektronicznej;
19. Prowadzenie mapy numerycznej, a także przeprowadzenie okresowych kontroli systemowych baz danych oraz bieżących kontroli opracowań geodezyjnych i kartograficznych przed ich przyjęciem do zasobu;
20. Zakładanie i prowadzenie Geodezyjnej Ewidencji Sieci Uzbrojenia Terenu (GESUT);
21. Sporządzanie zestawień danych zawartych w bazie mapy numerycznej w pełnym zakresie oraz w powiązaniu z częścią opisową ewidencji gruntów i budynków, w tym dotyczących sprawozdawczości
22. Uwierzytelnianie dokumentów opracowanych przez wykonawcę prac geodezyjnych lub prac kartograficznych.
II. W zakresie ewidencji gruntów i budynków należy:
1. Prowadzenie operatu ewidencji gruntów i budynków, w tym gleboznawczej klasyfikacji gruntów;
2. Kompletowanie i rejestrowanie dokumentów, na podstawie których wprowadzane są zmiany do ewidencji oraz wprowadzanie tych zmian i prowadzenie spraw w tym zakresie;
3. Przyjmowanie i ewidencjonowanie indywidualnych zgłoszeń zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w tym wymagających wydania decyzji administracyjnych;
4. Prowadzenie spraw w zakresie scaleń i wymiany gruntów;
5. Sprawdzanie zgodności danych zawartych w opracowaniach geodezyjnych i kartograficznych z danymi zawartymi w operacie ewidencji gruntów i budynków;
6. Sporządzanie i wydawanie na podstawie operatu ewidencji gruntów i budynków, wyrysów i wypisów oraz innych dokumentów a także wydawanie zaświadczeń i informacji, udzielanie wyjaśnień;
7. Opracowywanie projektów decyzji administracyjnych w zakresie ewidencji gruntów i budynków;
8. Sporządzanie zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków;
9. Współpraca z jednostkami prowadzącymi inne rejestry publiczne w sprawach związanych z bieżącą aktualizacją danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków;
10. Współpraca z innymi jednostkami w zakresie pozyskiwania danych służących aktualizacji ewidencji gruntów i budynków;
11. Obliczanie należności oraz wystawianie Dokumentów Obliczenia Opłaty;
12. Współdziałanie w opracowywaniu wytycznych technicznych oraz uzgadnianiu warunków technicznych do wykonania prac geodezyjnych i kartograficznych;
13. Współpraca z wydziałami ksiąg wieczystych sądów rejonowych w sprawach związanych z bieżącą aktualizacją danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków oraz księgach wieczystych, w tym prowadzenie dochodzeń.