Wydział Organizacyjny i Spraw Społecznych
Do podstawowych zadań Wydziału należy prowadzenie następujących spraw:
I. W zakresie organizacji i funkcjonowania Starostwa:
- Opracowywanie aktów prawnych Zarządu i Starosty oraz kontrola ich realizacji.
- Inicjowanie działań usprawniających formy i metody pracy Starostwa.
- Wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt.
- Prowadzenie rejestru aktów prawnych Starosty.
- Prowadzenie rejestru upoważnień do załatwiania spraw w imieniu Starosty.
- Przygotowanie i prowadzenie rejestru spraw powierzonych innym jednostkom oraz zawartych porozumień.
II. W zakresie skarg i wniosków:
- Przyjmowanie i kontrola prawidłowego załatwiania skarg i wniosków.
III. W zakresie spraw kadrowych:
- Prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powoływanych przez Starostę.
- Wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i prowadzenie stosownych rejestrów.
- Prowadzenie i dokumentowanie spraw dotyczących stosunku pracy.
- Prowadzenie spraw w zakresie praktyk zawodowych, stażów absolwenckich.
- Koordynowanie szkoleń, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników Starostwa.
- Nadzorowanie i prowadzenie dokumentacji dotyczącej przestrzegania w Starostwie tajemnicy państwowej i służbowej, przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy.
- Sporządzanie sprawozdań statystycznych.
- Przeprowadzanie naboru na wolne stanowiska urzędnicze.
- Nadzorowanie przestrzegania zasad ochrony bezpieczeństwa informacji w Starostwie.
- Prowadzenie ewidencji osób zatrudnionych w starostwie podlegających obowiązkowi służby wojskowej oraz wdrażanie postępowań reklamacyjnych wobec tych pracowników, którzy wykonują zadania z zakresu obrony cywilnej i obronności.
IV. W zakresie spraw administracyjno-gospodarczych:
- Administrowanie budynkiem, w którym siedzibę ma Starostwo Powiatowe w Górze, finansowanie kosztów jego utrzymania, prowadzenie inwestycji, remontów i konserwacji.
- Zabezpieczenie przestrzegania w Starostwie przepisów dotyczących porządku, bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Gospodarowanie środkami rzeczowymi oraz zabezpieczenie mienia Starostwa.
- Prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo - technicznym oraz konserwacją wyposażenia Starostwa.
- Załatwianie całokształtu spraw związanych z pieczęciami urzędowymi, nagłówkowymi i tablicami.
- Gospodarowanie drukami i formularzami.
- Wdrażanie postępu technicznego w pracy Starostwa.
- Zabezpieczenie łączności telefonicznej, faxowej i alarmowej.
- Wykonywanie obsługi kancelaryjnej Starostwa.
- Prowadzenie ewidencji obwieszczeń i ogłoszeń urzędowych oraz obsługa tablic ogłoszeń w budynku Starostwa.
V. W zakresie spraw obywatelskich:
- Prowadzenie spraw związanych ze sprowadzaniem zwłok z zagranicy.
- Sprawy związane z wyrażaniem zgody na rozwiązanie przez zakład pracy stosunku pracy z inwalidą wojennym i wojskowym oraz kombatantem i inną osobą uprawnioną w okresie 4 lat przed osiągnięciem wieku uprawniającego do wcześniejszego przejścia na emeryturę oraz kierowanie do pracy inwalidów wojennych i wojskowych.
- Prowadzenie biura rzeczy znalezionych.
- Sporządzanie w obecności Starosty lub Sekretarza Powiatu testamentu.
- Prowadzenie spraw związanych z pomocą prawną dla mieszkańców powiatu.
VI. W zakresie ochrony zdrowia:
- Współpraca z Oddziałami Narodowego Funduszu Zdrowia.
- Współpraca w zakresie ochrony zdrowia z samorządami gminnymi, powiatowymi, samorządem wojewódzkim, administracją rządową.
- Promocja zdrowia:
- prowadzenie monitoringu stanu zdrowia mieszkańców powiatu,
- przygotowywanie procedury i nadzór nad realizacją programów zdrowotnych.
- Realizacja dla kombatantów i osób represjonowanych zadań w zakresie opieki zdrowotnej i usług opiekuńczych.
VII. W zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi:
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie powiatu.
- Doradztwo w zakresie zakładania, funkcjonowania organizacji pozarządowych.
- Rejestracja i ewidencja stowarzyszeń zwykłych.
- Rejestracja i ewidencja klubów sportowych, uczniowskich klubów sportowych.
- Opracowywanie i realizacja programu współpracy powiatu z organizacjami pozarządowymi.
- Przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu z zakresu współpracy z organizacjami pozarządowymi.
- Organizowanie otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych.
- Nadzorowanie zadań publicznych organizowanych przez organizacje pozarządowe.
- Prowadzenie zakładki "organizacje pozarządowe" na stronie internetowej powiatu.
VIII. W zakresie obsługi Rady:
- Gromadzenie i przygotowanie materiałów niezbędnych dla pracy Rady i poszczególnych Komisji.
- Przygotowanie sesji Rady i posiedzeń Komisji.
- Opracowanie materiałów na obrady Rady i posiedzenia Komisji Rady.
- Sporządzanie protokołów z obrad Rady i posiedzeń Komisji Rady.
- Prowadzenie rejestrów: uchwał rady, wniosków i opinii komisji, interpelacji i wniosków radnych.
- Doręczenie w/w dokumentów organom zobowiązanym do ich realizacji oraz czuwanie nad ich terminowym załatwieniem.
- Współpraca z radcą prawnym w zakresie opiniowania uchwał kierowanych pod obrady Rady.
IX. Prowadzenie spraw związanych z kontaktami i współpracą powiatu z zagranicą, zwłaszcza poprzez:
- Inspirowanie, inicjowanie, organizowanie i koordynację współpracy z zagranicą prowadzonej przez organy powiatu i wydziały Starostwa.
- Organizowanie i obsługę wyjazdów zagranicznych delegacji powiatu oraz przyjazdów gości z zagranicy.
- Przygotowywanie dokumentów, opracowań korespondencji z partnerami zagranicznymi.
- Współuczestnictwo w przygotowywaniu wydarzeń o charakterze reprezentacyjnym, z udziałem przedstawicieli Powiatu.
X. W zakresie programów i pozyskiwania środków unijnych:
- Pozyskiwanie środków dla powiatu z funduszy: unijnych, wojewódzkich, narodowych i innych.
- Opracowywanie projektów wniosków o pozyskiwanie środków zewnętrznych dot. programów o charakterze powiatowym.
- Współpraca z krajowymi i regionalnymi ośrodkami na rzecz integracji europejskiej.
- Udział w regionalnych komitetach sterujących programami Unii Europejskiej.
- Informowanie potencjalnych beneficjentów o warunkach udziału i otrzymania dofinansowania z programów Unii Europejskiej.
- Koordynacja zadań z zakresu realizacji strategii rozwoju powiatu górowskiego.
XI. W celu realizacji zadań związanych z tradycyjnym obiegiem dokumentów oraz elektronicznym obiegiem dokumentów w ramach wydziału wyodrębnia się komórkę organizacyjną – „ Kancelaria ogólna” podległą bezpośrednio naczelnikowi wydziału.