Do podstawowych zadań Wydziału należy prowadzenie następujących spraw:
I. W zakresie organizacji i funkcjonowania Starostwa:
1. Opracowywanie aktów prawnych Zarządu i Starosty oraz kontrola ich realizacji.
2. Inicjowanie działań usprawniających formy i metody pracy Starostwa.
3. Wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt.
4. Prowadzenie rejestru aktów prawnych Starosty.
5. Prowadzenie rejestru upoważnień do załatwiania spraw w imieniu Starosty.
6. Przygotowanie i prowadzenie rejestru spraw powierzonych innym jednostkom oraz zawartych porozumień.
II. W zakresie skarg i wniosków:
1. Przyjmowanie i kontrola prawidłowego załatwiania skarg i wniosków.
III. W zakresie spraw kadrowych:
1. Prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powoływanych przez Starostę.
2. Wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i prowadzenie stosownych rejestrów.
3. Prowadzenie i dokumentowanie spraw dotyczących stosunku pracy.
4. Prowadzenie spraw w zakresie praktyk zawodowych, stażów absolwenckich.
5. Koordynowanie szkoleń, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników Starostwa.
6. Nadzorowanie i prowadzenie dokumentacji dotyczącej przestrzegania w Starostwie tajemnicy państwowej i służbowej, przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy.
7. Sporządzanie sprawozdań statystycznych.
8. Przeprowadzanie naboru na wolne stanowiska urzędnicze.
9. Nadzorowanie przestrzegania zasad ochrony bezpieczeństwa informacji w Starostwie.
10. Prowadzenie ewidencji osób zatrudnionych w starostwie podlegających obowiązkowi służby wojskowej oraz wdrażanie postępowań reklamacyjnych wobec tych pracowników, którzy wykonują zadania z zakresu obrony cywilnej i obronności.
IV. W zakresie spraw administracyjno-gospodarczych:
1. Administrowanie budynkiem, w którym siedzibę ma Starostwo Powiatowe w Górze, finansowanie kosztów jego utrzymania, prowadzenie inwestycji, remontów i konserwacji.
2. Zabezpieczenie przestrzegania w Starostwie przepisów dotyczących porządku, bezpieczeństwa i higieny pracy.
3. Gospodarowanie środkami rzeczowymi oraz zabezpieczenie mienia Starostwa.
4. Prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo - technicznym oraz konserwacją wyposażenia Starostwa.
5. Załatwianie całokształtu spraw związanych z pieczęciami urzędowymi, nagłówkowymi i tablicami.
6. Gospodarowanie drukami i formularzami.
7. Wdrażanie postępu technicznego w pracy Starostwa.
8. Zabezpieczenie łączności telefonicznej i alarmowej.
9. Wykonywanie obsługi kancelaryjnej Starostwa.
10. Prowadzenie ewidencji obwieszczeń i ogłoszeń urzędowych oraz obsługa tablic ogłoszeń w budynku Starostwa.
V. W zakresie spraw obywatelskich:
1. Prowadzenie spraw związanych ze sprowadzaniem zwłok z zagranicy.
2. Sprawy związane z wyrażaniem zgody na rozwiązanie przez zakład pracy stosunku pracy z inwalidą wojennym i wojskowym oraz kombatantem i inną osobą uprawnioną w okresie 4 lat przed osiągnięciem wieku uprawniającego do wcześniejszego przejścia na emeryturę oraz kierowanie do pracy inwalidów wojennych i wojskowych.
3. Prowadzenie biura rzeczy znalezionych.
4. Sporządzanie w obecności Starosty lub Sekretarza Powiatu testamentu.
5. Prowadzenie spraw związanych z pomocą prawną dla mieszkańców powiatu
VI. W zakresie ochrony zdrowia:
1. Współpraca z Oddziałami Narodowego Funduszu Zdrowia.
2. Współpraca w zakresie ochrony zdrowia z samorządami gminnymi, powiatowymi, samorządem wojewódzkim, administracją rządową.
3. Promocja zdrowia:
1) prowadzenie monitoringu stanu zdrowia mieszkańców powiatu,
2) przygotowywanie procedury i nadzór nad realizacją programów zdrowotnych.
4. Realizacja dla kombatantów i osób represjonowanych zadań w zakresie opieki zdrowotnej i usług opiekuńczych.
VII. W zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi:
1. Współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie powiatu.
2. Doradztwo w zakresie zakładania, funkcjonowania organizacji pozarządowych.
3. Rejestracja i ewidencja stowarzyszeń zwykłych.
4. Rejestracja i ewidencja klubów sportowych, uczniowskich klubów sportowych.
5. Opracowywanie i realizacja programu współpracy powiatu z organizacjami pozarządowymi.
6. Przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu z zakresu współpracy z organizacjami pozarządowymi.
7. Organizowanie otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych.
8. Nadzorowanie zadań publicznych organizowanych przez organizacje pozarządowe.
9. Prowadzenie zakładki "organizacje pozarządowe" na stronie internetowej powiatu.
VIII. W zakresie obsługi Rady:
1. Gromadzenie i przygotowanie materiałów niezbędnych dla pracy Rady i poszczególnych Komisji.
2. Przygotowanie sesji Rady i posiedzeń Komisji.
3. Opracowanie materiałów na obrady Rady i posiedzenia Komisji Rady.
4. Sporządzanie protokołów z obrad Rady i posiedzeń Komisji Rady.
5. Prowadzenie rejestrów: uchwał rady, wniosków i opinii komisji, interpelacji i wniosków radnych.
6. Doręczenie w/w dokumentów organom zobowiązanym do ich realizacji oraz czuwanie nad ich terminowym załatwieniem.
7. Współpraca z radcą prawnym w zakresie opiniowania uchwał kierowanych pod obrady Rady.
IX. Prowadzenie spraw związanych z kontaktami i współpracą powiatu z zagranicą, zwłaszcza poprzez:
1. Inspirowanie, inicjowanie, organizowanie i koordynację współpracy z zagranicą prowadzonej przez organy powiatu i wydziały Starostwa.
2. Organizowanie i obsługę wyjazdów zagranicznych delegacji powiatu oraz przyjazdów gości z zagranicy.
3. Przygotowywanie dokumentów, opracowań korespondencji z partnerami zagranicznymi.
4. Współuczestnictwo w przygotowywaniu wydarzeń o charakterze reprezentacyjnym, z udziałem przedstawicieli Powiatu.
X. W celu realizacji zadań związanych z tradycyjnym obiegiem dokumentów oraz elektronicznym obiegiem dokumentów w ramach wydziału wyodrębnia się komórkę organizacyjną – „Kancelaria ogólna” podległą bezpośrednio naczelnikowi wydziału.