Ponad 10 milionów osób założyło swoje indywidualne konto na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Dzięki temu ZUS jest dzisiaj jednym z największych i najbardziej zaawansowanych elektronicznych urzędów w Polsce. Możliwość kontaktowania się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych bez wychodzenia z domu jest szczególnie przydatna w obecnej sytuacji, gdy mamy ograniczone możliwość przemieszczania się. Komputer i Internet wystarczą żeby skorzystać z możliwości jakie daje przedsiębiorcom „tarcza antykryzysowa” czyli złożyć wniosek o zwolnienie z płatności składek, zawnioskować o wypłatę postojowego, zawrzeć układ ratalny czy zadać pytanie konsultantom.
Platforma wystartowała blisko 10 lat temu, w czerwcu 2012 roku.
- Obecnie to jeden z największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie e-urzędów. Korzysta z niego już ponad 10 milionów użytkowników: osób fizycznych, lekarzy, płatników składek. PUE ZUS jest cały czas rozwijana i unowocześniana oraz dodawane są nowe funkcje – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy na Dolnym Śląsku. – Elektronizacja naszych usług doskonale sprawdziła się w czasie pandemii. Dzisiaj można załatwić u nas prawie wszystko używając smartfonu lub komputera – dodaje.
Jak zapewnia rzeczniczka, założenie konta nie jest skomplikowane a po potwierdzeniu swojej tożsamości – można przez Internet – uzyskać informacje o swoich ubezpieczeniach, wypłatach z ZUS, zwolnieniach lekarskich i składkach oraz wysłać wnioski i dokumenty ubezpieczeniowe.
- Bez konta na naszej platformie złożenie wniosku np. o wyprawkę, 500+ czy RKO oraz uzyskanie bonu turystycznego jest niemożliwe – wyjaśnia Kowalska-Matis.
Jak działa PUE ZUS?
Każda grupa klientów na portalu PUE ZUS ma specjalną zakładkę (rolę, profil), która ułatwia obsługę spraw. Szczegółowe informacje i usługi na wybranym profilu różnią się w zależności od roli, w jakiej klient kontaktuje się z Zakładem.
Ubezpieczeni mogą sprawdzić stan swojego konta w ZUS oraz dane o wysokości opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Mają też informacje o zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego członkach rodziny i zwolnieniach lekarskich. Mogą też obliczyć swoją prognozowaną emeryturę.
Świadczeniobiorcy mają dostęp do informacji o przyznanych i wypłaconych świadczeniach (emeryturach, rentach, zasiłkach) i rozliczeniach podatkowych wystawionych przez ZUS.
Płatnicy składek mogą natomiast dokonać rozliczeń z ZUS przez bezpłatną, internetową aplikację ePłatnik. Dzięki PUE ZUS wiedzą o osobach zgłoszonych do ubezpieczeń, o elektronicznych zwolnieniach lekarskich swoich pracowników i stanie bieżących rozliczeń z Zakładem.
Pozostałe świadczenia
Na PUE ZUS obsługiwane są także inne programy: Polski Bon Turystyczny, 500+, rodzinny kapitał opiekuńczy, dofinansowanie pobytu dziecka w żłobku oraz Dobry Start, 300+ czyli popularna wyprawka szkolna.
Trzeba po prostu założyć sobie konto na platformie internetowej PUE ZUS.
- Najlepiej zrobić to przez swój profil zaufany gdyż wtedy nie jest konieczna wizyta w ZUS żeby potwierdzić swoją tożsamość – mówi Iwona Kowalska-Matis. – Taka „bezpieczna” ścieżka jest konieczna gdyż po aktywacji konta uzyskuje się dostęp do wszystkich swoich danych związanych z ubezpieczeniem społecznym (np. zwolnieniami lekarskimi) - wyjaśnia.
Profil zaufany można założyć także bez wychodzenia z domu, poprzez swoje konto bankowe. Wiele banków ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego - ich lista znajduje się na stronie profilu zaufanego https://pz.gov.pl/dt/registerByXidp
JAK ZAŁOZYĆ W DOMU PROFIL ZAUFANY?
Jeśli ktoś nie posiada profilu zaufanego na EPUAP wystarczy zalogować się na swoje bankowe konto i w usługach lub ofercie banku wybrać zakładkę „profil zaufany”.
- Dalej system rejestracji „poprowadzi nas za rękę”. Gdy mamy swój profil zaufany możemy załatwiać wiele spraw urzędowych a także „podpisywać” pisma i wnioski do ZUS – zapewnia rzeczniczka.
JAK ZAŁOZYĆ W DOMU KONTO NA PUE ZUS?
Wystarczy na stronie głównej www.zus.pl kliknąć „zarejestruj się” (niebieskie tło), wybrać zakładkę „dla Ciebie”, gdy nie prowadzimy firmy lub zakładkę „dla przedsiębiorcy”, gdy mamy działalność gospodarczą, pozostaje także opcja „dla firmy”, gdy chcemy założyć konto dla spółek, stowarzyszeń, spółdzielni, fundacji lub przedsiębiorstw państwowych.
Dalej jest już dla wszystkich tak samo, czyli wybieramy pierwszy przycisk „profil zaufany” i system poprowadzi nas za rękę.
JAK PODPISYWAĆ PISMA DO ZUS PRZEZ PROFIL ZAUFANY?
Po założeniu konta na PUE ZUS należy się zalogować i w „powiązać” konto na PUE z kontem ePUAP ta opcja jest w konfiguracja profilu/dane płatnika.
- Dzięki temu będziemy mogli „podpisywać” pisma i wnioski do ZUS – wyjaśnia Kowalska-Matis.
Platforma Usług Elektronicznych ZUS zapewnia wszystkim całodobowy, wygodny i bezpieczny dostęp do usług świadczonych elektronicznie. Indywidualne konto w ZUS, to duże ułatwienie dla wszystkich zarówno przedsiębiorców i osób czynnych zawodowo, jak i każdego, kto chce kontrolować stan swojego konta, składać wnioski i oświadczenia np. o przebywaniu w kwarantannie czy o wypłatę zasiłku z tytułu opieki nad dzieckiem.
Nie tylko przez Internet, czyli pomoc dla tych, co nie mają dostępu do sieci
Osoby, które nie korzystają z Internetu mogą bezpośrednio kontaktować się z konsultantami ZUS telefonując po numer infolinii ZUS 22 560 16 00.