- Czy sprzedawca może przenieść na konsumenta odpowiedzialność za przesyłkę wskazując, np. w treści aukcji, sformułowanie „List ekonomiczny jest nierejestrowany. Nie ponosimy odpowiedzialności za dostarczenie takiej przesyłki”?
Przedsiębiorca nie może przenieść na konsumenta odpowiedzialności za przesyłkę. Wynika to z dwóch kwestii:
1) zawierając umowę na odległość sprzedawca odpowiada za towar do momentu wydania go „do ręki” konsumentowi. Nie ma znaczenia czy korzystał z usług listonosza czy kuriera. Sprzedawca odpowiada przed konsumentem za nieprawidłowe wywiązanie się z umowy zarówno w przypadku zagubienia, jak i uszkodzenia przesyłki w trakcie transportu.
Konsument odpowiada za transport tylko wtedy, gdy to on sam wybierze pośrednika – dostawcę towaru.
Przykład
Hanna wysłała znajomego po odbiór towaru do sprzedawcy. Jakub wybrał kuriera, którego nie było w ofercie dostawy sprzedawcy.
2) wskazanie przez przedsiębiorcę w sposób wyraźny i jednoznaczny w umowie – np. w treści aukcji – że nie ponosi on odpowiedzialności za przesyłkę jest nieważne z mocy prawa. Jeżeli sprzedawca zastosuje takie sformułowanie, a towar nie dojdzie do konsumenta, to sprzedawca będzie musiał wysłać towar jeszcze raz – na własny koszt, bez dodatkowej dopłaty. Jest to zatem ryzyko przedsiębiorcy – to on musi udowodnić, że doręczył produkt, a nie konsument, że mu doręczono.
Podstawa prawna: art. 548 § 3 Kodeksu cywilnego
Źródło: www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl